Hubert Gregg

 

Fecha de Nacimiento: 14 de julio de 1914

Fecha de Fallecimiento: 29 de marzo de 2004

Biografía

Actor, director, compositor, escritor de letras, autor, dramaturgo y locutor: el notable Hubert Gregg, quien murió a los 89 años, fue todo esto. En el escenario antes de la segunda guerra mundial y durante el cuarto de siglo siguiente, continuó destilando la magia de esa época para los oyentes de radio de la BBC durante otras tres décadas. Ninguna canción es más evocadora de la época que su tal vez sea porque soy londinense, hecha famosa por Bud Flanagan en 1947.

Nacido en Londres, Gregg estudió en St Dunstan’s College, sureste de Londres, y en la Academia de Arte Dramático Webber-Douglas, Londres. Siempre dijo que hizo su debut en el escenario como el jardinero en The Marriage Of Figaro de Mozart, pero fue como actor de Shakespeare que primero dejó su huella. Apenas había terminado su adolescencia cuando apareció en producciones en el Open Air Theatre en Regent’s Park y Old Vic.
En 1937, Gregg fue a Nueva York para interpretar a Kit Neilan en French sin lágrimas de Terence Rattigan, que retomó en Londres en 1938-39 (en total, calculó que interpretó el papel unas 650 veces). Pero su éxito en este y otros papeles escénicos notables se redujo con el inicio de la guerra.

Comenzando en 1939 como soldado en el Regimiento de Lincolnshire, un año más tarde se convirtió en oficial de los 60 fusiles. Dos años después de eso, estaba en el Ejecutivo de Guerra Política, donde su comando del alemán lo equipaba para transmitir en el idioma del enemigo, para molestia del ministro de propaganda nazi Joseph Goebbels. Todavía logró mantener contacto con el escenario, en Men In Shadow (1942), y algunos meses después de ser invalidado de las fuerzas en 1943, abrió en Acacia Avenue.

Luego siguió mientras The Sun Shines (1945-46, sucediendo a Michael Wilding), Off the Record (1947) y Western Wind (1949). Un deseo de dirigir encontró una salida en The Hollow de Agatha Christie, su primer éxito en la etapa, en 1951. Su fenómeno del West End, The Mousetrap, todavía en funcionamiento, se abrió en 1952, y de 1953 a 1960 Gregg supervisó su aparición como un éxito. Entre la sorprendente variedad de producciones que dirigió, se destacaron The Unexpected Guest (1958), Rule Of Three (1962) y The Secretary Bird (1969). La mayoría tenían su base en Londres, pero también trabajó en toda Gran Bretaña y era un visitante frecuente de América.
En 1970, Gregg se diversificó en actuaciones en solitario, presentando espectáculos individuales que iban desde las vidas de Shakespeare y Jerome K Jerome hasta música de los años 20, 30 y 40. Su creación Words By Elgar, Music By Shaw fue vista en el Festival de Edimburgo en 1979.

Sus apariciones cinematográficas incluyeron In Which We Serve (1942), The Root Of All Evil, Once Upon A Dream (ambas en 1947), Doctor At Sea, para el que también escribió la música y las letras, incluida la canción Je Ne Sais Pas, mimed por Brigitte Bardot y Simon And Laura (ambos en 1955).

La más conocida de sus más de 200 canciones, Quizás es porque soy londinense, fue compuesta en 1944 e incluida en el show The Crazy Gang de tres años después. También fue cantada por Jack Warner, para quien se convirtió en una especie de melodía característica, y Arthur Askey.

Su primera canción publicada, Voy a iluminarme cuando las luces suben en Londres, escrita en 1940 e interpretada inicialmente por Gregg en un concierto del ejército, se incorporó al espectáculo de George Black de 1943 Strike A New Note, y se cantó por su primera esposa, Zoe Gail. Para empezar, suscitó críticas considerables, especialmente en los Comunes. Churchill respondió característicamente que “celebraremos de una manera apropiada”; La melodía llegó a transmitirse en 1944 como una señal de radio a la resistencia de que el Día D era inminente.

La primera aventura de Gregg como dramaturgo fue We Have Company, que realizó una gira en 1953, con el propio Gregg como protagonista. También protagonizó, y dirigió, Check Mate y Villa Sleep Four. Para su obra From the French, asumió el seudónimo de Jean-Paul Marotte, volviendo a su propio nombre para Who’s Been Sleeping …? y querido alguien. Luego volvió a redactar el guión de su biografía televisiva de la legendaria estrella del music-hall Vesta Tilley para crear After The Ball.

Como autor, escribió las novelas April Gentlemen (1951) y A Day’s Loving (1974), así como una colección de biografías, Thanks For The Memory (1983), extraídas de guiones de radio. Participó activamente en musicales, aportando números al show de Stanley Lupino The Love Racket (1943), Sweet And Low (1944) y Strike It Again (1945). Interpretó a John Blessington-Briggs en la producción de 1958 Crisantemo.

Sin embargo, es como una emisora consumada que la mayoría de la gente lo recordará. Su primera aparición en la radio llegó ya en 1933, en una producción de Birmingham Repertory Theatre, Cabbages And Kings. Esto fue seguido rápidamente por otros programas, que van desde drama serio hasta revista. El BBC Empire Service (precursor del Servicio Mundial) dio un buen uso a sus impecables tonos como locutor durante 1934 y 1935.
Pero son sus programas posteriores, con énfasis en la nostalgia, los que probablemente permanecerán más tiempo en la memoria: I Call It Genius, Hubert Gregg Remembers, I Remember It Well, Now And Then, y, de vez en cuando desde 1972 hasta menos de Hace un mes, gracias por la memoria. En 1993, celebró 60 años de transmisión con Sounds And Sweet Airs, que escribió y presentó, seguido al año siguiente por Hubert Gregg y The 40s, conmemorando el 50 aniversario del Día D.

Gregg también fue presidente de Brains Trust (1955) de la televisión de la BBC y presentador de Youth wants to know en ITV (1957). Escribió la música y la letra de la adaptación de radio de 1962 de Jerome K Jerome’s Three Men In A Boat, en la que actuó junto con Kenneth Horne y Leslie Phillips), e ideó, escribió y presentó una serie de radio de 40 semanas en los cines de Londres ( 1974-75).

Todo este dinamismo, creatividad y confianza estaba envuelto en una personalidad de gran encanto. Un elegante vestidor, siempre parecía elegante y sofisticado, incluso cuando la presión estaba en aumento. Estuvo activo hasta el final, finalmente se graduó cuando obtuvo un BA a través de la Open University a la edad de 83 años.

Por su primera esposa, tuvo una hija; después de un divorcio, se casó con Pat Kirkwood; y, luego de otro divorcio, se casó con Carmel Lytton, quien lo sobrevive junto con su hijo y su hija.

Hubert Robert Harry Gregg, actor, director, compositor, escritor lírico, autor, dramaturgo y locutor, nacido el 19 de julio de 1914; murió el 29 de marzo de 2004.

Date of Birth July 14, 1914

Date of Died March 29, 2004

Biography

Actor, director, composer, lyricist, author, playwright and broadcaster: the remarkable Hubert Gregg, who has died at the age of 89, was all of these. On stage before the second world war and for the next quarter century, he continued to distill the magic of that era for BBC radio listeners for another three decades. No song is more evocative of the era than its Maybe It’s Because I’m a Londoner, made famous by Bud Flanagan in 1947.

Born in London, Gregg studied at St Dunstan’s College, South East London, and the Webber-Douglas Academy of Dramatic Art, London. He always said he made his stage debut as the gardener in Mozart’s The Marriage Of Figaro, but it was as an actor in Shakespeare that he first made his mark. He was barely out of his teens when he appeared in productions at the Open Air Theater in Regent’s Park and the Old Vic.
In 1937, Gregg went to New York to play Kit Neilan in Terence Rattigan’s French Without Tears, which he took up again in London in 1938-39 (in all, he estimated he played the role some 650 times). But his success in this and other notable stage roles dwindled with the onset of the war.

Starting in 1939 as a private in the Lincolnshire Regiment, he became an officer of the 60 Rifles a year later. Two years after that, he was on the Political Warfare Executive, where his German command equipped him to broadcast in the enemy’s language, much to the annoyance of Nazi Propaganda Minister Joseph Goebbels. He still managed to maintain contact with the stage, in Men In Shadow (1942), and a few months after being discharged from the forces in 1943, he opened on Acacia Avenue.

This was followed by The Sun Shines (1945-46, succeeding Michael Wilding), Off the Record (1947), and Western Wind (1949). A desire to direct found an outlet in Agatha Christie’s The Hollow, her first stage success, in 1951. Her West End phenomenon The Mousetrap, still in operation, opened in 1952, and from 1953 to 1960 Gregg oversaw her appearance as a success. Notable among the surprising variety of productions he directed were The Unexpected Guest (1958), Rule Of Three (1962) and The Secretary Bird (1969). Most were based in London, but he also worked throughout Britain and was a frequent visitor to America.
In 1970, Gregg branched out into solo performances, putting on one-man shows ranging from the lives of Shakespeare and Jerome K Jerome to music from the 1920s, 30s and 40s. His creation Words By Elgar, Music By Shaw was seen at the Festival from Edinburgh in 1979.

His film appearances included In Which We Serve (1942), The Root Of All Evil, Once Upon A Dream (both 1947), Doctor At Sea, for which he also wrote the music and lyrics, including the song Je Ne Sais Pas , mimed by Brigitte Bardot and Simon And Laura (both in 1955).

The best known of his more than 200 songs, Maybe It’s Because I’m a Londoner, was composed in 1944 and featured on The Crazy Gang show three years later. It was also sung by Jack Warner, for whom it became something of a signature tune, and Arthur Askey.

His first published song, I’ll Light Up When the Lights Go Up in London, written in 1940 and initially performed by Gregg at an Army concert, was incorporated into George Black’s 1943 Strike A New Note show, and was sung by his first wife. , Zoé Gail. To begin with, it drew considerable criticism, especially in the Commons. Churchill characteristically replied that “we shall celebrate in a proper manner”; The tune came to be broadcast in 1944 as a radio signal to the resistance that D-Day was imminent.

Gregg’s first venture as a playwright was We Have Company, which toured in 1953, with Gregg himself starring. He also starred in, and directed, Check Mate and Villa Sleep Four. For his play From the French, he assumed the pseudonym Jean-Paul Marotte, reverting to his own name for Who’s Been Sleeping…? and dear someone. He then rewrote the script for his TV biography of legendary music-hall star Vesta Tilley to create After The Ball.

As an author, he wrote the novels April Gentlemen (1951) and A Day’s Loving (1974), as well as a collection of biographies, Thanks For The Memory (1983), drawn from radio scripts. He was active in musicals, contributing numbers to the Stanley Lupino show The Love Racket (1943), Sweet And Low (1944), and Strike It Again (1945). He played John Blessington-Briggs in the 1958 production Chrysanthemum.

However, it is as an accomplished broadcaster that most people will remember. His first radio appearance came as early as 1933, in a Birmingham Repertory Theater production of Cabbages And Kings. This was quickly followed by other shows, ranging from serious drama to magazine. The BBC Empire Service (forerunner of the World Service) put his impeccable tones to good use as an announcer during 1934 and 1935.
But it’s his later shows, with an emphasis on nostalgia, that will probably linger longest in memory: I Call It Genius, Hubert Gregg Remembers, I Remember It Well, Now And Then, and, on and off from 1972 to less. from A month ago, thanks for the memory. In 1993, he celebrated 60 years of broadcasting with Sounds And Sweet Airs, which he wrote and hosted, followed the following year by Hubert Gregg and The 40s, commemorating the 50th anniversary of D-Day.

Gregg was also chairman of BBC television’s Brains Trust (1955) and presenter of Youth Wants to Know on ITV (1957). He wrote the music and lyrics for the 1962 radio adaptation of Jerome K Jerome’s Three Men In A Boat, in which he co-starred with Kenneth Horne and Leslie Phillips), and devised, wrote and hosted a 40-week radio series on London cinemas (1974-75).

All this dynamism, creativity and confidence was wrapped in a personality of great charm. An elegant dressing room, she always looked elegant and sophisticated, even when the pressure was mounting. He was active to the end, finally graduating when he earned a BA through the Open University at the age of 83.

By his first wife, he had a daughter; after a divorce, he married Pat Kirkwood; and, after another divorce, he married Carmel Lytton, who survives him along with their son and daughter.

Hubert Robert Harry Gregg, actor, director, composer, lyric writer, author, playwright, and broadcaster, born July 19, 1914; he died on March 29, 2004.

Discografia

  • Overture – Why Can’t The English?
  • Wouldn’t It Be Loverly
  • With A Little Bit Of Luck
  • I’m An Ordinary Man
  • The Rain In Spain
  • I Could Have Danced All Night
  • Get Me To The Church On Time
  • I’ve Grown Accustomed To Her Face – Finale
  • I’m Going To Get Lit Up
  • She Didn’t Say Yes

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